با توجه به پرکاربرد بودن تخته ام دی اف در بازار، مردم عموما هرگونه تخته فیبری را ام دی اف می نامند. در صورتیکه تخته های فیبری انواع مختلفی دارند که یکی از آن ها ام دی اف است. با توجه به اینکه تخته های فیبری نسبت به چوب ارزانتر هستند، امروزه استفاده از این تخته ها بسیار متداول شده است. در این مطلب همراه ما باشید تا با این نوع چوب و انواع آن ها آشنا شویم.

تخته های فیبری (که عامه مردم به آن ها ام دی اف می گویند) در واقع نوعی فراورده چوبی هستند که با چسباندن فیبرهای چوبی (تکه ها و رشته های کوچک چوب) با استفاده از رزین و تحت گرما و فشار تولید می شوند. ماده اولیه اکثر تخته های فیبری از تکه های کوچک انواع چوب و خاک اره تشکیل شده است. اما برخی از کارخانجات از مواد اولیه دیگری مانند  کاغذ باطله، روزنامه، مقوا یا حتی کاکل ذرت نیز استفاده می کنند.

 

تخته اچ دی اف

اچ دی اف تخته فیبری با چگالی بالا است.  تخته اچ دی اف مانند تخته ام دی اف است با این تفاوت که بسیار سخت تر و سنگین تر است و چگالی آن بالای ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مربع است. این خاصیت اچ دی اف ها آن ها را برای ساخت کفپوش های لمینت بسیار مناسب می سازد. افزایش چگالی، باعث بالاتر رفتن قابلیت های ماشین کاری و سطح سازی (رنگ، روکش و…) شده و نیز خصوصیات مکانیکی و فیزیکی  را نیز بهبود می بخشد. تخته های اچ دی اف با توجه به اینکه تحت فشار بیشتری تولید می شوند، نسبت به سایر مدل ها نازکتر هستند. با این حال در برابر خمیدگی بسیار مقاومند. ضخامت این تخته ها معمولا بین ۳ تا ۸ میلی متر است.

از اچ دی اف در دفاتر و منازل مسکونی به عنوان پانل های دیواری، کابینت، تخته زیر کشوها (برای تحمل بارهای اعمالی به آن)، روکش درب ها، پرده های کرکره ای، کفپوش ها، پله ها، پله گرد، قفسه های صنعتی، میز کار، تخته شاسی، بسته بندی هایی که نیاز به استحکام بالا دارند و … استفاده قرار می شود. از این تخته های سخت به عنوان لایه نهایی رمپ های اسکیت سواری نیز استفاده می شود.
اچ دی اف با دو روش خشک و تر تولید می شود. با استفاده از روش تر (روش میسون)، فقط یک طرف تخته صاف خواهد بود. در صورتیکه در روش خشک هر دو طرف تخته کاملا صاف است.

 

معایب تخته های اچ دی اف

تخته های اچ دی اف در مقایسه با تخته های ام دی اف مقاوم تر هستند. با این حال بسیاری از نجاران ترجیح می دهند از تخته هایی که از چوب طبیعی ساخته شده اند، استفاده کنند چرا که به توانایی نگهداری میخ در چوب طبیعی اعتماد بیشتری دارند.

در سال های اخیر استفاده از ام دی اف در خانه های ایرانی بسیار رایج شده است. بیشترین کاربرد ام دی اف در خانه های ایرانی به عنوان کابینت آشپزخانه شناخته شده است و در وهله دوم به عنوان تخت خواب، کمد، قفسه کتابخانه، درب،  میز و صندلی و کفپوش است.
اگر مایل به خرید کابینت های ام دی اف هستید می توانید از طریق وبسایت ساختمون با فعالان در این زمینه آشنا شوید و کالای خود را انتخاب کنید.

ایرادی که می توان به اچ دی اف وارد دانست، عدم مقاومت این محصول در برابر رطوب و آب است. اگرچه در بسیاری از موارد به این ماده تحت گرما و فشار روغن اضافه می شود تا مقاومت آن در برابر رطوبت افزایش یابد، با این حال کماکان نمی توان از این محصول در محیط آزاد و یا کنار استخر ها استفاده کرد. اما کماکان یکی از ایده های جذاب در استفاده از سایدینگ است.

اما ام دی اف که در واقع همان محصول قبلی ولی با چگالی متوسط است، حاصل به هم چسباندن ضایعات چوب و خرده الوارها با استفاده از چسب و صمغ و حرارت و فشار است. چگالی ام دی اف بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. این محصول در اثر قرار گرفتن در محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی یا اتاق لباسشویی، تاب یا شکم برنمی‌دارد. این ویژگی باعث شده که ام دی اف ماده‌ای ایده آل برای لایه مرکزی کف‌پوش لمینتی یا اصلاح‌شده محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم