اهمیت HSE در سازمان ها

ایجاد محیط ایمن برای کارکنان ضمن افزایش بازدهی و نشاط در محیط کار، سبب کاهش هزینه‌های انسانی و آسیب‌ها و خسارات نیز می‌شود. اگر برنامه ایمنی، بهداشت و محیط زیست در اولویت قرار گیرد، شرکت‌ها می‌توانند به طور موثرتری با کارکنان ارتباط برقرار کنند. با توجه به رقابتی که میان صنایع و سازمان‌ها در دنیای امروز برقرار است، پیاده‌سازی ساختار HSE کی از اهداف و معیارهای اصلی در این امر محسوب می‌شود. چرا که موجب توجه به نیروی انسانی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه سازمان؛ بهبود فرآیندهای کاری در راستای تولید و عملیات بهره‌ور و توجه به موضوعات زیست محیطی برای تحقق توسعه پایدار می‌شود.

مزایای رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به شرح زیر است.

برای کارگر:

۱- افزایش روحیه

۲- کاهش فشار کار

۳- کاهش جراحات و صدمات

۴- کاهش حوادث

۵- افزایش راحتی

۶- افزایش حفظ رفاه و سلامتی

۷- افزایش سطح بهداشت کار

برای کارفرما:

۱- کاهش حوادث

۲- افزایش کیفیت محصول

۳- افزایش کارایی کارکنان

۴- کاهش خطاها

۵- کاهش مخارج درمانی کارگران

۶- استفاده بهتر از نیروی انسانی

۷- کاهش مخارج تولید

مدیریت HSE با بالابردن سطح آگاهی بهداشت، ایمنی و محیط زیست در همه سطوح سازمانی و مشارکت موثر در این زمینه، ظهور عوامل مخاطره آمیز و وقوع حوادث را حتی المقدور کاهش داده و چنین امر مهمی را علاوه بر ارتقاء سطح آگاهی با ایمن سازی محیط کار و ماشین آلات ممکن می‌سازد. جایگاه HSE در قلب مدیریت سازمان جاری است و در آن عناصری نظیر ساختار سازمانی، طرح ریزی فعالیت‌ها، تعیین مسولیت در روش‌های انجام کار با توجه به منابع قابل دسترسی به منظور حفظ خط‌ مشی بهداشت، ایمنی و محیط زیست تلاش می‌کند.در سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE-MS) هیچ واحد یا فرآیند سازمانی که مرتبط با این سیستم نباشد، وجود ندارد. مسئولیت‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست نباید محدود به امور ایمنی انگاشته شود، بلکه می‌تواند امور دیگر سازمان مانند مدیریت عملیات یا سایروظایف کارکنان به جز موارد ایمنی و بهداشت را نیز در بر گیرد. این تعهد باید از بالاترین سطوح مدیریت شروع شود. لذا مدیریت رده بالا بایستی خط مشی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست را ایجاد کند و اطمینان حاصل نماید که سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست اجرامی‌شود.دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه چرا برنامه HSE برای تجارت موفق ضرورت دارد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم.

استقرار سیستم HSE نشان می‌دهد:

• تجارت شما در مسائل اجتماعی مسئولیت پذیر است.

• از ارزش برند شما محافظت می‌کند.

• باعث افزایش بهره‌وری تمام کارکنان و کارگران می‌شود.

• باعث افزایش تعهد کارمندان به شرکت می‌شود.

• باعث ایجاد یک محل سالم کاری و افزایش سطح رفاه کارمندان می‌شود.

مهم نیست که چقدر سازمان شما بزرگ یا کوچک است شما باید به خاطر داشته باشید که مدیریت HSE بسیار مهم است و مزایای استقرار HSE می‌تواند به بهبود وضعیت سازمان شما کمک بسیاری نماید. اگر شما مالک یک شرکت هستید از نظر قانونی مسئول ایمنی اجزای آن مثل کارکنان، همکاران، ذی نفعان شرکت و حتی خودتان هستید. اگر به آن فکر کنید حوادث کار، جراحات و هزینه‌های درمانی پزشکی منجر به کاهش بهره‌وری، راندمان و مهارت‌های موجود در شرکت می شود و زمان و هزینه پرداختی و بسیاری موارد دیگر موجب نزول شرکت به جایگاهی پایین تر خواهد شد.

اقدامات افرا چوب:

برای صیانت از نیروی انسانی شاغل در مجموعه و حفاظت از محیط‌ زیست، واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست از سال۱۳۹۴در شرکت افراچوب آغاز به کار کرده و در حال حاضر با عنوان مرکز HSE مشغول فعالیت می‌باشد.

که از مهمترین فعالیت‌های این واحد :

• اجرای اصول آراستگی محیط کار (۵s)

• ارتقاء دانش و توانمندی نیروی کار در حوزه HSE

• تشکیل تیم واکنش در شرایط اضطراری و شناسایی وضعیت‌های اضطراری در صنعت

• ایجاد طرح بسته بندی بر روی بسته بندی محصول

• تدوین دستورالعمل ایمنی کار برای مصرف کنندگان این محصول

• تهیه فرآیندها و دستورالعمل‌های زیست‌محیطی به منظور حفظ محیط زیست

• اقدام جهت اخذ گواهینامه‌های iso45001 & iso14001

• طراحی چرخه حیات بمنظور حفظ محیط زیست و تدوین دستورالعمل‌های زیست محیطی

• اندازه‌گیری‌های دوره‌ایی بهداشت حرفه‌ایی و زیست محیطی

• مدیریت پسماند

• مدیریت انرژی

اهمیت-HSE

اهمیت-HSE

آموزش:

همه ما برای حفظ سلامتی و ایمنی خود، خانواده و همکاران نیاز به آموزش‌هایی را در حوزه HSE داریم تا با کسب دانش و آگاهی‌های اولیه در این زمینه، از بروز خسارت‌های جدی جلوگیری نماییم. بنابراین از اهداف اولیه HSE؛ جلوگیری از آسیب‌ها و حوادث یا به حداقل رساندن آنها است. این شرکت با هدف ارتقاء سطح دانش کارکنان و ایجاد فرهنگ ایمنی، بهداشت و زیست محیطی در خانواده بزرگ افرا چوب سبز ایرانیان با تخصیص بیش از ۸ ساعت در ماه به آموزش کارکنان، سهم بسزایی در افزایش سطح آگاهی کارکنان داشته است.

اقدامات شرکت افراچوب سبز ایرانیان در دوران بحران ویروس کرونا:

هلدینگ افراچوب در اولین روزهای شروع انتشار کرونا ویروس با تشکیل تیم بحران کرونا اقدام به برنامه ریزی با حفظ سلامت کارکنان نمود و به منظور کاهش ریسک شیوع و درجهت فاصله گذاری اجتماعی به اجرای طرح دور کاری و کاهش ساعات کار با حجم تولید کمتر اقدام نمود. تخصیص وسایل حفاظت فردی با بهترین کیفیت در اختیار کارکنان و آموزش های چهره به چهره علاوه بر غربالگری پیش از حضور در محل کار بخشی از اقدامات این واحد در دوران کرونا می‌باشد.

اهمیت-HSE-کرونا

اهمیت-HSE-کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم